Informatie over opvoeden, opgroeien en gezondheid

Op deze website vind je alles over de ontwikkeling van betrouwbare opvoedinformatie en hoe jij dat kunt gebruiken.

    Vitamine A en D

    Tijdens de zwangerschap is het vooral belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Dit kan door te eten volgens de Schijf van Vijf. Zo krijgt je baby de voedingsstoffen binnen die hij nodig heeft om goed te groeien. Daarnaast zijn er een aantal aandachtspunten. Het is bijvoorbeeld belangrijk om foliumzuur en vitamine D te slikken.

    Extra vitamine D tijdens zwangerschap

    Tijdens je zwangerschap heb je extra vitamine D nodig. Het advies is om elke dag een supplement te nemen van 10 microgram. Je kunt dit kopen bij de drogist of apotheek. Je krijgt ook vitamine D binnen door vette vis te eten zoals zalm of makreel, en halvarine, vlees en eieren, maar tijdens de zwangerschap heb je van foliumzuur en vitamine D meer nodig dan je uit je eten kunt halen.

    Extra foliumzuur voor en tijdens zwangerschap

    Neem 400 microgram foliumzuur per dag vanaf het moment dat je zwanger wilt worden totdat je 10 weken zwanger bent. Was je er nog niet mee begonnen en ben je al zwanger? Neem dan alsnog foliumzuur tot je 10 weken zwanger bent. Foliumzuur verkleint het risico op een open ruggetje bij het kind, het risico op vroeggeboorte en op een laag geboortegewicht. Mogelijk vermindert het ook het risico op een hazenlip bij je baby.

    Eet voldoende producten met calcium, jodium en ijzer en visvetzuren

    Tijdens je zwangerschap is het extra belangrijk om voldoende jodium, calcium en visvetzuren binnen te krijgen. Deze stoffen zitten vooral in brood, zuivel en vis. Als je minder brood, zuivel of vis eet dan aanbevolen kan het nodig zijn extra supplementen te slikken. Als je eet volgens de aanbevelingen van de Schijf van Vijf die het Voedingscentrum doet, krijg je meestal voldoende voedingsstoffen binnen.

    Niet te veel vitamine A!

    Te veel vitamine A verhoogt het risico op een baby met aangeboren afwijkingen. Als je zwanger bent krijg je daarom het advies om geen supplementen te slikken met vitamine A, geen lever te eten en het gebruik van leverproducten te beperken. Lever, smeerleverworst en paté bevatten namelijk veel vitamine A. Als je af en toe (een keer per week) een boterham met een dun laagje paté of smeerleverworst eet, kan dat geen kwaad voor je baby.

    Omdat vitamine A ook in gewone multivitaminetabletten zit, kun je die beter ook niet nemen. Wil je ze toch slikken, gebruik dan vitaminetabletten speciaal voor zwangere vrouwen. Je hebt wel vitamine A nodig, maar als je gevarieerd eet, krijg je vanzelf voldoende binnen. Neem daarom ook geen vitamine AD-preparaat.

    Op Voedingscentrum.nl lees je nog meer informatie over gezond eten tijdens je zwangerschap.