TRANSPARANTE HULPVERLENING

Het is belangrijk dat burgers tevreden zijn over professionele hulpverlening. Het doel van Steunwijzer is, om burgers een nadrukkelijke stem te geven in de hulp- en zorgverlening die wordt ingekocht. Goede informatievoorziening vanuit de gemeente is daarvoor cruciaal. Steunwijzer is vergelijkbaar met websites als Zoover, Beslist of Independer. De gebruiker bepaalt het succes van het platform. Steunwijzer werkt vanuit de transparante samenwerking tussen hulpverleners, burgers en de verwijzer. Het totaalaanbod van hulp- en zorgverleners wordt eenvoudig gepresenteerd in begrijpelijke taal en is eenvoudig in gebruik. Gemeentelijke beleidsmedewerkers kunnen met behulp van Steunwijzer gemakkelijk de keuze voor hulp- en zorgverlener overdragen aan de wijkteams en burgers.

BELEIDSMAKERS: STUREN OP RESULTAAT

De kosten van ondersteuning in het Sociaal Domein lopen vaak snel op. Het is logisch dat u als beleidsmaker, samen met uw contractpartners wilt sturen op kwaliteit en resultaat. Dankzij Steunwijzer krijgt u inzicht in tevredenheid over hulpverlening. Burgers waarvoor u een dienst inkoopt, kunnen eenvoudig na afloop van het hulptraject,.een beoordeling geven op Steunwijzer. Zo krijgt u op eenvoudig wijze, doeltreffend inzicht in de kwaliteit van hulp- en zorgverlening. Als extra service wordt de website van Steunwijzer in huisstijl van uw gemeente opgeleverd en is deze geschikt voor computer, tablet en telefoon. Voordelen voor beleidsmakers • Responsive website in eigen huisstijl • Eerlijk inzicht in mening burgers • Grip op kosten

DE BURGER AAN ZET

Veel burgers willen invloed op de hulp- en zorgverlening die zij eventueel gaan inkopen. Steunwijzer maakt dat mogelijk. In begrijpelijke taal wordt hen gevraagd in welke mate zij tevreden zijn over de ingekochte dienstverlening. Hun stem brengt de kwaliteit van dienstverlening in beeld. Hoe meer ervaringen, hoe gemakkelijker het voor een burger wordt om zelf de juiste ondersteuning in te kopen. Voordelen voor burgers: • Zelfredzaamheid voor burgers • Snel de juiste dienstverlener vinden • Gemakkelijk prijs en kwaliteit vergelijken

RUIMTE VOOR MAATWERK

Altijd toegang hebben tot het complete aanbod van gecontracteerde hulpverleners, is het uitgangspunt van Steunwijzer. Medewerkers binnen wijkteams krijgen via Steunwijzer snel inzicht in organisaties die burgers kunnen ondersteunen bij specifieke problematieken. Ook is er meteen inzicht in de tevredenheid over een bepaalde dienstverlening en de kosten die het met zich meebrengt. Bovendien is er ruimte voor maatwerk binnen het gecontracteerde aanbod. Voordelen voor wijkteams: Gemakkelijk dienstverlening vinden, bij specifieke problematiek • Inzicht in kwaliteit door het delen van kennis en ervaring • Gemakkelijke prijs-kwaliteit vergelijking •

HULPVERLENERS: ONDERSCHEIDEN IN KWALITEIT

Via Steunwijzer kunnen verschillende partijen een objectieve vergelijking over hulp- en zorgverleners maken, op basis van kwaliteit, tevredenheid en kosten. Dat is gemakkelijk voor burgers, wijkteams en beleidsambtenaren. Resultaatgericht werken maakt dat het speelveld voor alle zorgverleners gelijk is en keuzes objectief worden bepaald. Daardoor speelt de grootte van het marketingbudget of het netwerk van de zorgverlener geen rol meer en krijgen ook kleinere zorgverleners een kans om zich in het Sociaal Domein te profileren. Voordelen voor hulpverleners: • Transparant en objectief aanbod • Gelijke kansen voor alle aanbieders • Laagdrempelige toegang voor alle burgers